Tuesday, November 10, 2009

Fadhilat Berwudhuk


Rasulullah SAW bersabda:

“ Barangsiapa berwudhuk dengan baik hati dan solat dua rakaat tanpa memikirkan dunia ketika itu, maka dia akan keluar dari dosanya seperti di hari dia dilahirkan ibunya.”

Rasulullah SAW bersabda lagi:

“Tidakkah ingin ku ceritakan padamu amal yang menyebabkan Allah menghapuskan dan mengangkat darjat? Ialah menyempurnakan wudhuk di saat tidak disukai(dingin), melangkahkan kaki ke masjid dan menantikan solat setelah solat.....”

Dan Rasulullah SAW berwudhuk sekali-sekali lalu bersabda:

“ Ini wudhuk yang tidak bakal menerima solat melainkan dengannya.”

Lalu Rasulullah SAW wudhuk dua kali-dua kali dan bersabda:

“ Allah SWT akan memberinya pahala dua kali.”

Kemudian Rasulullah wudhuk tiga kali-tiga kali sambil bersabda:

“ Inilah wudhuk dan wudhuk para nabi sebelumku serta wudhuk Khalil Ar-Rahman, Ibrahim as.”

Rasulullah bersabda:

“ Siapa ingat Allah saat ia berwudhuk, Allah akan menyucikan seluruh jasadnya. Dan siapa yang tidak mengingati Allah, Allah pun tidak mensucikannya kecuali apa yang tersiram oleh air sahaja.”

Rasulullah SAW bersabda:

“ Siapa wudhuk masih suci, Allah akan menulis untuknya sepuluh kebaikan.”

Dan sabda baginda:

“ Wudhuk di atas wudhuk adalah nur di atas nur.”

Dan ini semua adalah perintah agar memperbaharui wudhuk. Rasulullah SAW bersabda:

“ Manakala orang muslim berwudhuk, lalu ia berkumur, keluarlah dosa dari mulutnya, jika ia menghisap air dengan hidunnya, maka keluarlah dosa dari hidungnya, jika ia membasuh muka, keluarlah dosa dari mukanya dan keluar dari pelupuk matanya, manakala ia membasuh kedua tangannya hingga dari bawah kuku-kukunya, manakala ia mengusap kepalanya dan manakala ia membasuh kedua kakinya serta dibawah kuku kakinya. Kemudian ia mendapat pahala berjalan ke masjid dan solat sunat.”

Dirawikan bahawa orang yang suci itu seperti orang yang berpuasa. Rasululallah SAW bersabda:

“ Barangsiapa berwhudhuk dengan baik kemudian menghadapkan pandangannya ke langit sambil berdoa (yang ertinya): “Aku bersaksi sesungguhnya tidak ada Tuhan selain Allah. Tidak ada menyerupai bagi-Nya. Dan aku bersaksi sesungguhnya Muhammad itu hamba dan utusan-Nya.”

Maka lapan pintu syurga dibukakan untuknya dan dia masuk dari mana-mana pun yang dia mahu.” Umar ra berkata, “Sesungguhnya wudhuk yang baik dapat mengusir syaitan darimu.” Mujahid berkata, “Barangsiapa mampu tidak tidur malam dan dipenuhi malam dengan bersuci, berzikir dan memohon ampun. Sesungguhnya roh itu dibangkitkan dalam keadaan bagaimana ia dicabut.”

No comments:

Post a Comment