Thursday, October 29, 2009

Biru = Ketenangan


RXZ...jenama motor yang sudah sebati dengan jiwa mat rempit...begitu juga aku...JFH 6194 rxz boss...ia menjadi suatu kenangan yang begitu indah, aku memang tak dapat lupa la...yang aku nak citer ni pasal da 1 malam, aku ngan kerol (member 1 kampung) nak balik mersing...masa tu kitorang memang nak kejar masa...coz malam tu jugak aku nak balik ke parit raja semula...balik kampung juz nak anta motor kat rumah je...selain mencium tangan mak ayah la...pasal keesokan hari, aku dah nak gerak ke penang, latihan mengajar kat sana...petang tu aku dh setting motor...dah check sume..tengok2, lampu belakang JFH tak hidup daaaa...siap beli mentol g..abis godeh..tak idop gak, aku target tapak lampu yang problem, tp malas la nk beli baru, lagipun aku dah tahap kering giler,dah la nak pegi jauh...niat dalam ati inti fada'... redha je la...dah memang niat dalam ati nak jumpe mak ayah...

tibanya malam, dalam pukul 9, kerol sampai, dia dari adtec batu pahat...lepak2... kol 10 gak gerak dari parit raja...pas salam2 ngan dak2 umah...kami berdua pn gerak la..kami memang dah niat nak balik lalu highway...sape yang nak lalu jalan utan...bek nek highway...jauh pun xpe la..janji sedap berembat...dari parit raja ke entry air itam, kami bawak rilex je...bile dah masuk highway, mula la...jiwa rempit tu dah membara, si kerol lak makin laju, aku pe lagi, tak kan nak makan asap lak kan???pulas abis throttle minyak tu...bukan men lagi, bedal lane kanan je...tak pikir pe dah, janji seronok...dalam keseronokan berembat tu..aku baru teringat yang lampu belakang motor ni tak idop..so aku on la signal kanan. pasal men lane kanan kan...agak kerek la...

kesedapan berembat tu memang terasa la, cilok kiri,cilok kanan...syok ouuuu...punya la syok sampai kan tersedar lampu biru yang berkelip da kat sebelah...sudah...dalam ati aku cakap, masak la, jangan kene saman dah la...yang si kerol terhegeh2 dok pasang side mirror...orang dalam kete putih pun melambai2 suh berenti tepi...nak lari, xleh lak, pasal exit kulai lg 1km...xsempat..so keputusan yang lebih baik adalah berhenti...perkataan pertama yang kuar dari mulut polis tu adalah merempit...merempit...agak bangga la bile polis tu cakap camtu..dah memang jiwa rempit..nak wat camne kn?? polis tu dok bebel macam2 la, dah la lampu belakang motor aku xidop, aku bagi alasan yang benar2 belaka...ayat2 bebelan yang aku xleh lupa kn, siap keluar peribahasa lagi...harimau mati tinggalkan belang, mat rempit mati tinggalkan????aku jawab x tinggal ape...polis tu pun berkata..tau pun..aku hanya mampu tersengih je la...

malam tu aku sangat bernasib baik kerana aku ngan kerol tidak disaman...coz macam2 alasan yang aku berikan, dan alasan tu bukan lah rekaan semata2, malahan benar2 belaka...selepas itu, dalam perjalanan yang seterusnya, sambil menunggang JFH kesayangan, aku mula berfikir...sesungguh nya, bile kita berada di jalan yang benar, kita sentiasa dilindungi Allah...coz sebelum aku bergerak dari parit raja, aku dah niat dalam ati, aku berserah pada-Mu Ya Allah...selamatkan lah hamba-Mu dari sebarang masalah...aku sedar, bahawa yang kita ini sangat memerlukan bantuan dari Yang Esa...oleh itu, diharap kepada semua yang membaca hasil nukilan aku ni, janganlah sesekali kita lupa akan-Nya...kerana Dia lah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.....

1 comment: