Sunday, October 25, 2009

Langkah


di suatu ketika dulu...aku bukan lah seorang yang periang, tapi bile dh bercampur ngan anak jati kampung, macam2 benda yang aku langgar...aku ni budak kampung, korang pun boleh agak kan cane ngan situasi kat kampung..ada sungai,kebun dan macam2 lagi la....yang peliknya,aku sorang je budak yang paling muda...masa tu sume member2 agak berumor...aku pn xtau cane leh join venture ngan diorang...aku cuba menceburi bidang terjunan...kotai(nama sungai) yang menjadi saksi akan kehebatan budak kampung...dalam saat aku mempelajari bidang yang baru itu...aku membuat penerjunan yang tak kurang hebatnya dibanding ngan otai sungai...dalam keseronokan mempelajarinya...tiba-tiba aku mendengar suara yang agak nyaring, memanggil-manggil nama ku...aku cam penah dengar suara itu...aku pun naik la...sekali mak aku da...panggil balik...aku punya la terkejut melihat situasi itu...aku pun mula bergegas mencapai basikal chopper...dan mengayuh pulang dengan laju nya...tanpa menoleh belakang lagi...aku tinggalkan segala keseronokan...

setelah sampai kat umah..aku tengok muka mak aku, bukan main bengis lagi...dedor giler...macam2 benda mak aku bebelkan...masa tu, mak aku xla berapa sehat, mak capai rotan, dan melepaskan libasan yang bertalu-talu...aku diamkan je...cian mak...aku tau...aku dh banyak wat salah kat mak...selalu je susahkan mak...walau berapa banyak sekali pun sebatan..aku terima...kerana aku bersalah...aku redha...setelah reda...mak aku pun pegi dapur...aku terkulai layu kat tangga...aku berasa sebak mengenangkan kesalahan yang telah aku lakukan...jiwa mak terlalu kental...macam2 yang mak kene hadapi...tapi aku masih belum sedar....

selepas kejadian tu...aku ase diri aku semakin baik...aku rasa la...kalau orang lain tengok, tak kot...dengan apa yang aku buat..selalu je xdipandang...kadang2 aku sedih giler..bila adik beradik lain buat keje, mak asik nampak je kebaikan diorang, bile aku buat, semuanya xnampak...tapi tak pe la...aku malas nak pertikaikan...aku pendam je...

malam tu, aku pegi masjid, menunaikan solat isya' berjemaah...dalam perjalanan balik, berlaku la perkara yang tak disangka, aku dilanggar motor...aku tergolek dog...aku menyangkakan tidak ada luka pasal aku tak rasa sakit pun..bila dah sampai umah...aku rasa kaki aku ni melekit je...tengok2 luka besar gila kat petengahan jari manis ngan jari tengah kaki aku...pergh...terkezut aku...yang peliknya, aku tak rasa pe2pun...balik2 je ngadu la kat mak..mak punya la risau..cam dah nak terbelah je jari aku...dengan penuh kasih sayang, mak aku pun mula membersihkan kaki aku... walaupun tiada sebarang kata2 yang keluar dari mulut mak aku...aku dapat merasakan bahawa kasih sayang seorang ibu tidak terhingga...menusuk kalbu...dan sejak dari itu, aku mula mengubah sikap aku menjadi seorang yang mencari keikhlasan dalam membuat kerja....sesungguhnya, syurga berada di bawah tapak kaki ibu...Allah mendatangkan sesuatu pada hamba-Nya dengan hikmah...sekian...

No comments:

Post a Comment