Wednesday, October 21, 2009

KELIBAT

















dulu, masa zaman darjah 5, aku memang degil, suke kutuk org 'directly'...depan2...suatu hari tu..masa tu aku kt sekolah agama...sekolah agama ni belah petang,sebelah pagi sekolah kebangsaan..ntah kenapa time tu, aku cam weng je...terlompat sana,terlompat sini,memekak tanpa batas...pastu da plak member aku ni dok bukak point,kutuk minah sorang tu...gelanggang kutukan bukan main hebat lagi...naik riuh satu sekolah pasal ustaz ngan ustazah da meeting...kitorang enjoy giler la...sebab sekolah pagi tu macam benak je kepala asyik belajar...bila petang, mood memuncak...pe lagi...hhooorayyy la...aku rasa diri aku hebat giler....

tiba-tiba aku mengeluarkan KELIBAT perkataan yang agak hina pada minah sorang tu...perkataan tu xperlu la aku cerita...nanti jadi lain plak..hmmm pastu aku tengok la muka minah tu...mula-mula ok je..lepas bape saat je...dia menangis daa....pastu da plak budak pompuan lain report kt ustaz Ali merangkap guru disiplin sekolah....ustaz ali bergegas menuju ke kelas kitorang, bila masuk je ustaz ali dalam kelas, semua budak berubah wajah,transform jadi pelajar skema lak...aku ingat benda biasa je..pasal bising je...sekali aku silap la....ustaz ali dok membebel pasal minah sorang tu...sape yang wat minah tu nangis....sudah...masa tu aku terkelu lidah...dalam takot, aku cuba beranikan diri...mengaku ngan bangganya....ustaz tu bengang pasal tengok muka aku yang kerek ni...dia suruh aku keluar ke depan...aku pun selambe je la keluar...

"mengapa kamu mengeluarkan KELIBAT perkataan yang kesat tu???",dia tanya aku.

"saya xtau ustaz, saya rasa perkataan tu xla terok sangat...".aku menjawab..mat kental kan..

"kepala otak kamu, suka hati kamu je cakap perkataan tu kat kawan kamu"..dia balas..

aku menganggukkan kepala je la..member-member aku yang kt belakang puas dok gelak kan..hati aku berkata...takpe...sekarang ni masa korang..jap lagi,masa aku lak...yang ustaz lak dok sibuk nak interview aku...dia ingat aku nak mintak keje ke...ntah pe2...

"kamu tau pe makna perkataan tu???".marah ustaz kat aku...

muka ustaz berubah macam raksasa lak...ahhh...sudah..

"xtau ustaz", jawab aku dengan tenang...

tiba-tiba aku merasai KELIBAT tapak tangan hinggap kat muka aku...bila orang mengamuk, aku malas la nak tambah-tambah lagi...so aku diamkan je...dia dok bebel pot pet pot pet...naik semak telinga aku mendengarnya....tundukkan muka je la...tapi dalam hati ni rasa cam nak bakar ke motor ustaz tu..tahap kesabaran aku masih kuat.....diam je la....suram perjalanan pembelajaran dalam kelas...masing2 jadi baik...aku tak habis2 dok maki semua orang....sampai habis waktu kelas....

bila nak balik, aku capai la basikal chopper yang dah setting baik....aku kayuh pelan2...dalam perjalanan pulang, aku berfikir sejenak...adakah aku bertindak pada jalan yang betul???kenapa aku merasai hinggapan tapak tangan ustaz ali???terlalu banyak persoalan yang wujud dalam kepala otak aku ni......

dan sekarang aku dah tahu apa jawapannya....SEKIRANYA KITA JAGA PERCAKAPAN KITA, KEBARANGKALIAN BERLAKUNYA SESUATU YANG TIDAK BAIK ADALAH KECIL...cam pepatah melayu berkata,"terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya".....oleh itu, bersama-sama lah kita memohon kemaafan. kita manusia yang alpa...selalu je wat salah...bermaafan bukan sahaja bila tiba hari raya..akan tetapi, ianya perlu berterusan...dosa dengan Tuhan mudah diampunkan, kerana Tuhan Maha Pengampun, tetapi dosa sesama manusia, bukan mudah terampun kerana sifat manusia yang terlalu mengikut perasaa....

*aku minta maaf bebanyak...terutama sekali kat minah tu...dan kat korang semua....

7 comments:

  1. niat baik aku juga selalu disalah ertikan oleh segelintir mereka yang wujud antara kita....hahahaha

    ReplyDelete
  2. sape kite nak menilai diri sendiri,kawan adalah pantulan diri kite...

    ReplyDelete
  3. uiii...mesti jahat sgt ko ni....bgus la ko da insap...harap ko akn jd baik n terus baik selamanya....hahhaha...

    ReplyDelete
  4. wah2~ bek dok snyap je eh. klo lebeyh2 ckp, kg ad yg trase :DD wahaha~

    ReplyDelete
  5. haha btol2...aku bukan nk nilai sapa2..tp tuk kita sedar ngn erti kehidupan..hahhaha diam itu lebih baik dari berkata-kata..hahahah

    ReplyDelete
  6. jika kamoo banyak berkata kata, maka bnyak lah silap akan dilakukan, jika kamoo bnyak silap maka neraka lah tempat kamoo. tapi klo kamoo disoal panel penilai PSM...hendaklah kamoo berkata kata karena, markah kamoo akan berkurangan jika kamoo diam

    ReplyDelete
  7. elehhh....kalo xdpt jwb soklan PSM 2,wat la senyuman menawan sekali kt dpn 2...at least,terhibur gak ati panel penilai 2...

    ReplyDelete